14.5.09

PricewaterhouseCoopers-Διεθνής έρευνα για το μέλλον των εφημερίδων στην ψηφιακή εποχή

Ο κλάδος των εκδόσεων εφημερίδων σε παγκόσμιο επίπεδο βρίσκεται σε αναταραχή, καθώς τα έσοδα από τις διαφημίσεις σημειώνουν απότομη πτώση, η διείσδυση της ευρυζωνικότητας αυξάνεται και μία πληθώρα ψηφιακών συσκευών που προσφέρουν ψηφιακό περιεχόμενο κάνουν την εμφάνισή τους στην αγορά. Παρ' όλα αυτά, σε αυτή την εποχή της αβεβαιότητας θα επιβιώσουν όσοι προσαρμόζονται γρήγορα στην πρόκληση μίας μεταβαλλόμενης αγοράς. Με αυτό τον τρόπο θα κερδίσουν μερίδιο αγοράς από εκείνους που συνεχίζουν να βασίζονται σε παραδοσιακά επιχειρηματικά μοντέλα, τα οποία δεν ανταποκρίνονται στις ανάγκες του σύγχρονου καταναλωτή.

Τα παραπάνω συμπεράσματα προκύπτουν από τη νέα μελέτη "Μεταβαίνοντας σε πολλαπλά επιχειρηματικά μοντέλα: πρόβλεψη για την έκδοση εφημερίδων στην ψηφιακή εποχή" της PricewaterhouseCoopers σε συνεργασία με την Παγκόσμια Ένωση Εφημερίδων (WAN).

Η κα Marieke van Donk, συγγραφέας της μελέτης στο Publishing Centre of Excellence της PwC επισημαίνει ότι οι εφημερίδες θα συνεχίσουν να υφίστανται μακροπρόθεσμα και να συνυπάρχουν με άλλα μέσα, αλλά αυτό είναι απίθανο να συμβεί με τη μορφή ή τον όγκο που γνωρίζουμε σήμερα. Οι αναγνώστες εκτιμούν ακόμη τη διορατικότητα και την ικανότητα ανάλυσης των δημοσιογράφων, αλλά είναι τα "μεγάλα ονόματα" που έχουν δημιουργήσει την εμπιστοσύνη και την αφοσίωση των αναγνωστών τους και τα οποία θα διατηρήσουν το μερίδιο της αγοράς τους και θα ευδοκιμήσουν.

Ο κ. Γιώργος Ναούμ, Partner της PricewaterhouseCoopers στην Ελλάδα, υπεύθυνος για τον τομέα Τεχνολογίας, Τηλεπικοινωνιών και Media επισημαίνει ότι "για να δώσουν ώθηση στην αγορά κάποιοι τολμηροί εκδότες εφημερίδων συνεργάζονται με εταιρείες από άλλους κλάδους, όπως οι τηλεπικοινωνιακοί πάροχοι, έτσι ώστε να ενισχύσουν το πλεονέκτημά τους ότι αποτελούν αξιόπιστη πηγή ενημέρωσης και να προσφέρουν περιεχόμενο σε αυτούς τους νέους παρόχους ειδήσεων."

Παρ' όλα αυτά, κάποιες εφημερίδες εξακολουθούν να αναπτύσσονται. Στην Ινδία τόσο η κυκλοφορία των παραδοσιακών έντυπων εφημερίδων όσο και τα διαφημιστικά έσοδα παρουσιάζουν σταθερή ανάπτυξη, ενώ οι αραβικές εφημερίδες αναπτύσσονται επίσης σταθερά.

Το ψηφιακό δίλημμα

Η μεταβολή στην παροχή ψηφιακού περιεχομένου, αποτέλεσμα της ραγδαίας υιοθέτησης του Internet και της φορητής τεχνολογίας δημιούργησε μία αγορά για φορητές συσκευές - ιδιαίτερα για τη 'γενιά του Internet'. Η δυσκολία στην ανάγνωση περιεχομένου στις ηλεκτρονικές συσκευές έχει συνέπεια να χρησιμοποιούνται συχνά για πρόσβαση στις τελευταίες ειδήσεις, αλλά να παραμένουν σχετικά χαμηλά στη λίστα προτίμησης για πρόσβαση σε εκτενείς αναλύσεις. Έτσι, οι αναγνώστες πληρώνουν μόνο ένα πολύ μικρό μέρος της δαπάνης για online περιεχόμενο σε σύγκριση με αυτά που πληρώνουν για την έντυπη έκδοση. Πολύ λίγες εφημερίδες έχουν αντιμετωπίσει αυτό το ζήτημα και ανέπτυξαν τις κατάλληλες στρατηγικές για να κεφαλαιοποιήσουν αποτελεσματικά το περιεχόμενό τους και το πνευματικό τους κεφάλαιο.

Όσοι έχουν προσαρμόσει τα επιχειρηματικά τους μοντέλα και χρησιμοποιούν πολλαπλές πλατφόρμες και νέες τεχνολογίες για τη διανομή του περιεχομένου τους (αξιοποιώντας με τον καλύτερο δυνατό τρόπο το όνομα, το περιεχόμενο και το πνευματικό τους κεφάλαιο) έχουν εξασφαλίσει ένα online κοινό πέρα από το κοινό της παραδοσιακής έντυπης έκδοσης. Όπως όμως δείχνει η ύφεση, πολλοί δεν άλλαξαν τα επιχειρηματικά τους μοντέλα και με την ανάγκη να προχωρήσουν σε περικοπή των δαπανών η συγχώνευση ή εξαγορά μπορεί να είναι η μόνη εναλλακτική λύση γι' αυτούς.

Η εφημερίδα του 21ου αιώνα

Ποια μορφή λοιπόν, θα έχει η επιτυχία για τις εφημερίδες τα επόμενα χρόνια; Κάποιες εφημερίδες θα έχουν αντιμετωπίσει επιτυχώς την πρόκληση με τα υπάρχοντα επιχειρηματικά τους μοντέλα, θα έχουν εξετάσει όλες τις εναλλακτικές λύσεις και θα έχουν αναδειχθεί ως "μεγάλα ονόματα" και θα πρέπει σύμφωνα με την μελέτη της PwC:

- Να αντιμετωπίζουν την αυξημένη ζήτηση από το αναγνωστικό κοινό για ειδήσεις ειδικού περιεχομένου, ενώ θα πρέπει να συνεχίσουν να παρέχουν ειδήσεις για το ευρύτερο κοινό.

- Να ενισχύουν το online περιεχόμενό τους απευθυνόμενοι σε συγκεκριμένες αγορές και διανέμοντάς το μέσα από πολλαπλές πλατφόρμες.

- Να συνάπτουν στρατηγικές συνεργασίες με άλλους παρόχους περιεχομένου για να προσεγγίσουν συγκεκριμένο κοινό. Όμως για να το επιτύχουν, θα πρέπει να έχουν ως προτεραιότητα την επένδυση σε CRM και σε συστήματα διαχείρισης περιεχομένου.

- Να προσεγγίζουν με ευέλικτο και καινοτόμο τρόπο τα προϊόντα που προσφέρουν και να είναι προετοιμασμένοι να διαπραγματευτούν εναλλακτικές χρεώσεις με τους διαφημιστές.

- Να επανεξετάζουν τις προσπάθειες του marketing πωλήσεων για να εκμεταλλευτούν τις ευκαιρίες που προσφέρονται από πολλαπλά κανάλια στην αγορά.

- Να έχουν μία ομάδα δημοσιογράφων που εργάζεται μέσα σε ένα περιβάλλον με πολλαπλές πλατφόρμες (κάτι το οποίο έχει συμβεί σε μερικές τηλεοπτικές εταιρείες), όπου έχουν πλήρη έλεγχο για την παραγωγή και προσφορά περιεχομένου που ποικίλει, από μερικές φωτογραφίες και βίντεο μέχρι και τη σύνταξη των άρθρων.

- Να δεχτούν ότι η "γενική σύνταξη" θα είναι σε άλλο σημείο ή θα παρέχεται από κάποιον τρίτο φορέα και ότι οι κεντρικές αίθουσες ειδήσεων θα υπάρχουν για να δημιουργούν περιεχόμενο, το οποίο θα μπορεί να προσαρμοστεί σε τοπικό επίπεδο.

* Η PwC διεξήγαγε μία online έρευνα στην οποία συμμετείχαν 4.900 ερωτηθέντες για την αλλαγή στη συμπεριφορά των καταναλωτών αναφορικά με το περιεχόμενο των ειδήσεων. Οι αναγνώστες που ερωτήθηκαν ήταν από τον Καναδά, τη Γαλλία, τη Γερμανία, την Ολλανδία, την Ελβετία, τη Μ. Βρετανία και τις Ηνωμένες Πολιτείες. Συνεντεύξεις έγιναν με 30 κορυφαίους εκδότες εφημερίδων και 10 μεγάλους αγοραστές διαφημιστικού χρόνου σε όλο τον κόσμο. (πηγή: ΑΠΕ, www.ana.gr)

Δεν υπάρχουν σχόλια: