12.5.09

«Καρτέλ», «Ομερτά» και 2% !

ΕΛΛΑΔΑ

Με το Βασίλη Κουφόπουλο

Στις σοβαρές χώρες οι ευνοϊκές ρυθμίσεις για τα ΜΜΕ συζητούνται δημόσια.. Στην Ελλάδα , εξαιτίας της σύγκρουσης των εκδοτών και της διαπλοκής των συμφερόντων όλα κινούνται στο ημίφως , και συνήθως περνάνε νύχτα. Η απόσυρση του καθεστώτος του 2% από την κυβέρνηση, ύστερα από τη στροφή του ΠΑΣΟΚ, προκάλεσε μεγάλη ενόχληση στη μερίδα των εκδοτών που επεδίωκαν τη ρύθμιση , αλλά και την αγανάκτηση του κοινού για τη σχεδιαζόμενη πράξη. Την ίδια ώρα η Μ. Τεγοπούλου από την «Ελευθεροτυπία» μιλάει για «Cartel” και «Omerta»

Η Ένωση Ιδιοκτητών Ημερησίων Εφημερίδων Αθηνών εξέδωσε μακροσκελή ανακοίνωση για το καθεστώς που έχει τις ρίζες του από την κυβέρνηση Παπάγου (3%) και ανανεώθηκε από τις κυβερνήσεις Καραμανλή το 1978 (4%) Μητσοτάκη, (αρχικά 3% και μετά 4%, με υπογραφή Μάνου, ο οποίος όμως ζήτησε συγγνώμη) και Σημίτη (2%) . Η ΕΙΗΕΑ επιχειρεί να εμπλέξει τη ναυτιλία , ξεχνώντας τα έσοδα ορισμένων επιχειρηματιών των ΜΜΕ από τα δημόσια έργα , αναφέρεται στις επιδοτήσεις της Γαλλίας και καταλήγει στη φράση πως ο ελληνικός Τύπος «έχει μεγάλα οικονομικά προβλήματα». Αν ισχύει αυτό σίγουρα, στην περίπτωση των εισηγμένων επιχειρήσεων θα πρέπει να αποτυπωθεί και στους ισολογισμούς τους, οι οποίοι αν και έχουν ζημιές , προξενούν πολλά ερωτηματικά...

Παρούσα η Μάνια

Μετά από μεγάλο καιρό «σιωπής», η Μάνια Τεγοπούλου, κάνει αισθητή την παρουσία της με τα σύντομα παραπολιτικά, που αναφέρονται στους νόμους Βενιζέλου και Ρουσόπουλου, κάνοντας λόγο για «cartel», και «omerta» βάζοντας τίτλους «Κλέβοντας αγγελιόσημο από τα Ταμεία». Είναι ένα ξεκάθαρο μήνυμα πως η εκδότρια είναι «εδώ» και πως δεν θα κοιτάει τα τρένα να περνούν. Από τότε που ανέλαβε τα ηνία της εφημερίδας, έλαβε δύο αποφάσεις σε επίπεδο διοίκησης. Αποφάσισε τη διακοπή της συνεργασίας με το Σεραφείμ Φυντανίδη, και εσχάτως αποφάσισε να αυξήσει κατά 10% τους μισθούς όλων των εργαζομένων που λαμβάνουν κάτω από 1.500 ευρώ το μήνα, εξέδωσε μια δωρεάν εφημερίδα την «Ελευθεροτυπία Εβδομάδα» , άλλαξε το site της εφημερίδας (www.enet.gr) και προχώρησε σε συνεργασία με τους New York Times. Δεν έφερε τη μεγάλη ανατροπή, αλλά έδειξε πως θέλει να μετέχει στο εκδοτικό παιχνίδι, προφανώς, με τους δικούς της όρους.


Το «άλλο 2%»

Και ενώ όλοι συγκρούονταν για το καθεστώς του «2%» επί του τζίρου των εκδοτών Τύπου, η κυβέρνηση σε συνεννόηση με τους εκπροσώπους των τηλεοπτικών σταθμών μείωνε κατά 50% το ενοίκιο για τους σταθμούς εθνικής εμβέλειας. Από 2% επί του τζίρου τους που συνήθως πληρώνουν ετησίως , σε 1% ειδικά για το 2009. Ο λόγος στη σχετική υπουργική απόφαση των υπουργών Παυλόπουλου και Παπαθανασίου της 24ης Απριλίου (μια βδομάδα μετά το Πάσχα) δεν αναφέρεται. Η απόφαση αυτή σημαίνει μια αναπόφευκτη μείωση των εσόδων του προϋπολογισμού , χωρίς αυτή να προσδιορίζεται. Η ΕΙΤΗΣΕΕ είχε ζητήσει τη ρύθμιση αυτή ως ανταπόδοση της εισόδου, χωρίς κοινοτικά κονδύλια στην ψηφιακή εποχή, ενώ κάποιος θα μπορούσε να υποθέσει πως γίνεται ενόψει της μείωσης της διαφημιστικής δαπάνης στην τηλεόραση, εξαιτίας της κρίσης . Ήδη από το Νοέμβριο του 2007 μηδενίστηκε ο ειδικός φόρος τηλεόρασης φέρνοντας κατά μέσο όρο 77 εκατ. ευρώ περισσότερα στα ταμεία των τηλεοπτικών σταθμών. Το σίγουρο είναι πως ...συνέβη στα κρυφά και πέρασε χωρίς αντιδράσεις, ως μέρος μιας ατζέντας μεταξύ επιχειρηματιών και κυβέρνησης που δεν είναι δημόσια.


Ώρα για πολλαπλές πλατφόρμες

Ποια μορφή θα έχουν εφημερίδες τα επόμενα χρόνια; Η PricewaterhouseCoopers οργάνωσε μια διεθνή online έρευνα για το μέλλον των εφημερίδων στην ψηφιακή εποχή με τη συμμετοχή 4.900 ερωτηθέντων Σύμφωνα με την μελέτη της PwC, οι εφημερίδες, μεταξύ άλλων, θα πρέπει:

- Να αντιμετωπίζουν την αυξημένη ζήτηση από το αναγνωστικό κοινό για ειδήσεις ειδικού περιεχομένου, ενώ θα πρέπει να συνεχίσουν να παρέχουν ειδήσεις για το ευρύτερο κοινό.
- Να ενισχύουν το online περιεχόμενό τους απευθυνόμενοι σε συγκεκριμένες αγορές και διανέμοντας το μέσα από πολλαπλές πλατφόρμες.

- Να συνάπτουν στρατηγικές συνεργασίες με άλλους παρόχους περιεχομένου για να προσεγγίσουν συγκεκριμένο κοινό.

- Να προσεγγίζουν με ευέλικτο και καινοτόμο τρόπο τα προϊόντα που προσφέρουν και να είναι προετοιμασμένοι να διαπραγματευτούν εναλλακτικές χρεώσεις με τους διαφημιστές.


- Να έχουν μία ομάδα δημοσιογράφων που εργάζεται μέσα σε ένα περιβάλλον με πολλαπλές πλατφόρμες, όπου έχουν πλήρη έλεγχο για την παραγωγή και προσφορά περιεχομένου που ποικίλει, από μερικές φωτογραφίες και βίντεο μέχρι και τη σύνταξη των άρθρων.

- Να δεχτούν ότι η σύνταξη θα είναι σε άλλο σημείο ή θα παρέχεται από κάποιον τρίτο φορέα και ότι οι κεντρικές αίθουσες ειδήσεων θα υπάρχουν για να δημιουργούν περιεχόμενο, το οποίο θα μπορεί να προσαρμοστεί σε τοπικό επίπεδο.



Short Stories

Καλύτερη στιγμή από την «Αθλητική Κυριακή» όταν ο σκηνοθέτης έδειξε ένα πλάνο με την Ακρόπολη, με τη χαρούμενη παρέα, να καταθέτει το θαυμασμό της με το επιφώνημα «ΑΑΑααα». Ενημέρωση με περιεχόμενο. **Την επιτυχημένη πορεία του στα Φεστιβάλ Κινηματογράφου ανά τον πλανήτη συνεχίζει ο Εξάντας του Γιώργου Αυγερόπουλου συμμετέχοντας αυτές τις ημέρες στο Φεστιβάλ Λατινοαμερικανικού Κινηματογράφου της Ολλανδίας, ενώ μόλις επέστρεψε από το Διεθνές Φεστιβάλ Ταινιών Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων του Μπαχρέιν... **Διακόπτεται η μετάδοση του TCM από τη Νova θα σταματήσει 31/5/2009,Όπως αναφέρει η NetMed σε επιστολή της προς το site , www.satleo.gr Στη θέση του το Summer Cinema. **Απόρριψη 90 δημοσιογράφων στις 300 συνολικά αιτήσεις για εγγραφή. Κατά τη Συσπείρωση ορισμένοι δεν εγγράφονται «μόνο και μόνο επειδή δεν ήταν του <<κλίματος>> της συντεχνιακής συγκυβέρνησης της ΕΣΗΕΑ» . «Οι αποκλεισμένοι λόγω των χρονικών ορίων που ορίζει το καταστατικό δεν έχουν καν τη δυνατότητα προσφυγής κατά της μη εγγραφής τους κι έτσι δεν έχουν και τη δυνατότητα να ψηφίσουν στις κρίσιμες εκλογές στις 26 και 27 Μάη» , αναφέρει η παράταξη. **Στην προκήρυξη 24ωρης απεργίας το Σάββατο 16 Μαΐου προχωρούν οι εφημεριδοπώλες Αθηνών. Αιτία, όπως αναφέρουν η περικοπή του "νόμιμου" ποσοστού αμοιβής τους.

Δεν υπάρχουν σχόλια: