"Αν υπήρχε κάτι που μισούσε περισσότερο από τις συμμορίες των εργοδοτών , από τις ερωμένες των Ισπανών αριστοκρατών και από τους λαχειοπώλες (τους τελευταίους επειδή διέδιδαν την πίστη σ' έναν ψεύτικο παράδεισο) ήταν οι πουλημένοι δημοσιογράφοι: οι πιο πουτάνες από τις πουτάνες, που είχαν εισχωρήσει στο ευγενέστερο επάγγελμα του κόσμου". "Το ποδήλατο του Λεονάρντο" του Paco Ignacio Taibo II, σε μετάφραση Έφης Γιαννοπούλοy (εκδόσεις Άγρα) Μail επικοινωνίας: vaskoufo@gmail.com
19.9.10
The ERT Project
Η αποκάλυψη των ελεγκτών δημόσιας διοίκησης πως η ΕΡΤ διέθεσε σε μια 3ετία (2006-08) το ποσό των 2,3 εκατ. ευρώ προκάλεσε αίσθηση. Και η ανάρτηση ...εντός κτιρίου του Ραδιομεγάρου από τη διοίκηση, των ονομάτων που έλαβαν τα ποσά αυτά (έως και 92.300 ευρώ) άνοιξε ένα νέο κύκλο συζητήσεων ακόμη και για την ανάγκη κλεισίματος και εκ νέου ανοίγματος στην ΕΡΤ. Έπειτα από 9 μήνες διακυβέρνησης της χώρας από το ΠΑΣΟΚ , η κρατική ραδιοτηλεόραση, αναζητάει εκ νέου διευθύνοντα σύμβουλο , αλλά και σχέδιο λειτουργίας. Και μπορεί η ΕΡΤ να έχει αμέτρητα μειονεκτήματα , αλλά διαθέτει ,και ένα ισχυρό πλεονέκτημα το σταθερό έσοδο των 302 εκατ, ευρώ το χρόνο από τα χρήματα των πολιτών, την ίδια ώρα που τα υπόλοιπα δίκτυα κάνουν αγώνα δρόμου για να βρουν χρήματα από τη διαφήμιση.
Η κρατική ραδιοτηλεόραση ήταν και εξακολουθεί να είναι ζημιογόνος. Σύμφωνα με τα στοιχεία του τελευταίου απολογισμού της (2009), το προηγούμενο έτος είχε ζημιές χρήσης 18,2 εκατ. ευρώ , κύκλο εργασιών 344 εκατ. ευρώ και συσσωρευμένες ζημιές 119 εκατ. ευρώ. Τα έσοδά της από το ανταποδοτικό τέλος ανήλθαν σε 302 εκατ. ευρώ ( 85,16%) από τη διαφήμιση σε 31 εκατ. ευρώ (8,78%) και η επιδότηση από τον κρατικό προϋπολογισμό σε 4,6 εκατ. ευρώ (0,63%).
Η αποκάλυψη βρίσκεται στο κόστος εργασίας στην ΕΡΤ. Η τακτική μισθοδοσία καλύπτει το 46,28% των εξόδων (159 εκατ. ευρώ) και αν προστεθούν οι συμβασιούχοι (30 εκατ. ευρώ) και οι υπερωρίες, το ποσοστό αυτό αυξάνεται στο 59,14%. Για πρόγραμμα η ΕΡΤ δαπανά στη γενική διεύθυνση τηλεόρασης 80 εκατ. ευρώ (20,94% των εξόδων) και στη γενική διεύθυνση ενημέρωσης 30 εκατ. ευρώ (3,78% των εξόδων). Το πλέον προφανές είναι πως η ΕΡΤ με 5.000 εργαζόμενους έχει μεγάλα έξοδα μισθοδοσίας και ελάχιστο παραγωγικό έργο. Και παρά το γεγονός πως έχει υποδομές (στούντιο, μονάδες μοντάζ, βαν, κέντρα εκπομπής) αναθέτει δαπανηρές εξωτερικές παραγωγές) και παρά το γεγονός πως έχει υψηλό αριθμό μονίμων υπαλλήλων χρειάζεται διαρκώς και νέους κακοπληρωμένους συμβασιούχους για να μπορεί αξιοπρεπώς να λειτουργήσει.
Αν λοιπόν η ΕΡΤ θέλει να διατηρήσει τον αριθμό των υπαλλήλων, πρέπει να αλλάξει τον τρόπο λειτουργίας της. Η κρατική ραδιοτηλεόραση πρέπει να επιστρέψει στον τομέα της παραγωγής περιεχομένου , δηλαδή να είναι σε θέση να παράγει οπτικοακουστικό και έντυπο υλικό για τους ραδιοφωνικούς και τους τηλεοπτικούς της σταθμούς, το Internet, τα i-phone και το βιβλίο. Αυτό μπορεί να γίνει μόνο μια εσωτερική αναδιάρθρωση δηλαδή με τη δημιουργία ενός ομίλου ΕΡΤ που θα απαρτίζεται από ξεχωριστές θυγατρικές εταιρείες, ανάλογα με τους τηλεοπτικούς και ραδιοφωνικούς σταθμούς που διαθέτει και μια κεντρική εταιρεία παραγωγής προγράμματος που θα προμηθεύει περιεχόμενο σε διαφορετικές πηγές. Η επένδυση πρέπει να γίνει σε ελληνικό πρόγραμμα, με την παραγωγή σειρών, ντοκιμαντέρ , παιδικών, ενημερωτικών εκπομπών, κ.α. προγραμμάτων που έχει εγκαταλείψει η ιδιωτική τηλεόραση. Παράλληλα πρέπει να αλλάξει ο τρόπος εργασίας και να υπάρξει μια επαναξιολόγηση όλου του προσωπικού , με βάση τις νέες πραγματικότητες στα ΜΜΕ. Και για να συμβεί αυτό πρέπει να ελεγχθούν οι περιπτώσεις των ανθρώπων εκείνων που όλο το προηγούμενο διάστημα δεν ήταν συνεπείς στα καθήκοντά τους.
Το δεύτερο καθοριστικό σημείο είναι η διαφάνεια. Η ΕΡΤ χρησιμοποιεί χρήματα των πολιτών. Το ανταποδοτικό τέλος των 302 εκατ. ευρώ επιβάλει κανόνες στη διαχείρισή του. Η ΕΡΤ πρέπει να δίνει λογαριασμό στους πολίτες, διαφορετικά με το κλίμα της καχυποψίας για σπατάλες που έγιναν κάποια στιγμή θα επιβληθούν σκληρότερα μέτρα εναντίον της από κάποιο νεοφιλελεύθερο αστέρα της κυβέρνησης. Προς την κατεύθυνση αυτή επιβάλλεται να δημοσιοποιούνται το ύψους των αμοιβών, το κόστος των παραγωγών, και όλα τα χρήματα που η ΕΡΤ δαπανά. Ο πολίτης πρέπει όχι απλώς να έχει πρόσβαση στους λογαριασμούς , αλλά και να έχει τη δυνατότητα να ασκεί έλεγχο με τη δημιουργία ενός οργάνου, αντίστοιχου του BBC Trust στη Μ. Βρετανία
Τελευταίο σημείο. Η πολιτική ευθύνη της ΕΡΤ. Η κυβέρνηση οφείλει να ξεκαθαρίσει το πλαίσιο λειτουργίας της κρατικής ραδιοτηλεόρασης. Θα λειτουργεί ως μηχανισμός υποστήριξης των ιδιωτικών σταθμών, ή ως πηγή εύκολου πλουτισμού για τους διάφορες μεσάζοντες τηλεοπτικών προγραμμάτων, ή θα είναι ένας φορέας με τη δική του στρατηγική; Θα υπάρχει ως μηχανισμός προπαγάνδας της εκάστοτε κυβέρνησης και του κάθε «Θεσσαλονικάρχη» στην περίπτωση της ΕΡΤ3 ή θα είναι ένα δίκτυο με ένα ισχυρό πεδίο ανεξαρτησίας;
το κείμενο δημοσιεύεται στο τρέχον τεύχος του ηλεκτρονικού περιοδικού του www.thepressproject.gr
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
1 σχόλιο:
Η αναλυση για την κατασταση της ΕΡΤ ειναι αψογη και το συμπερασμα προφανες. Δεν ειναι δυνατον οποιαδηποτε εταιρια σε οποιονδηποτε κλαδο που δαπανα μονο το 24% των εσοδων της για το κυριως αντικειμενο της (στην ΕΡΤ το προγραμμα δηλαδη) να μπορει να παει καλα.
Παρακατω ομως η προταση "Η κρατική ραδιοτηλεόραση πρέπει... ...να είναι σε θέση να παράγει οπτικοακουστικό και έντυπο υλικό για τους ραδιοφωνικούς και τους τηλεοπτικούς της σταθμούς, κλπ" ειναι εκτος τοπου και χρονου καθως και απολυτως ανεφαρμοστη. Και αυτο δεν ειναι ουτε Ελληνικο φαινομενο, ουτε προβλημα ενος αντιπαραγωγικου δημοσιου τομεα.
Ενα τηλεοπτικο δικτυο μπορει να παρομοιασθει με ενα βιβλιοπωλειο. Επιλεγει, εκθετει, παρουσιαζει και "πωλει" στο κοινο πνευματικα εργα απο την παγκοσμια και εγχωρια διανοηση.
Φανταζεσθε ενα "βιβλιοπωλειο" το οποιο πρεπει να εχει "υπαλληλο" τον Gabriel Garcia Markes ή τον Καζαντζακη για να παρουσιασει ενα βιβλιο?
Με δεδομενο οτι ενα οπτικοακουστικο εργο ειναι εξ ισου αντικειμενο πνευματικης δημιουργιας οπως κι ενα βιβλιο, ειναι αδιανοητο να πιστευει καποιος οτι ενα τηλεοπτικο προγραμμα μπορει να παραχθει απο εναν "μισθωτο" υπαλληλο.
Και εαν δεχθουμε οτι οι διοικουντες το τηλεοπτικο δικτυο εχουν τις καλυτερες των προθεσεων και προσλαβουν καποιον που εκανε μια σημαντικη τηλεοπτικη επιτυχια στην προηγουμενη σεζον, τιποτα δεν μπορει να διασφαλισει οτι το ενδοξο δημιουργικο παρελθον διασφαλιζει ενα λαμπρο επιτυχημενο μελλον.
Και για επανελθω στην μεταφορα του βιβλιοπωλειου. Ποια θα ηταν η μοιρα ενος αλλου «βιβλιοπωλη» ο οποιος θα προσελαμβανε τον J.D Salinger αμεσως μετα την επιτυχια του "Φυλακα στη Σικαλη"?
Ακομα και το τηλεοπτικο Hollywood που εχει προσβαση σε μια παγκοσμια δεξαμενη ταλεντων, δεν διανοειται οτι καθε τηλεοπτικο δικτυο θα παραγει εσωτερικα το δικο του προγραμμα. Απλα καθε καναλι εχει παραγωγους που διερευνουν με ποια εταιρια παραγωγης, με ποιους σκηνοθετες, με ποιους σεναριογραφους, με ποιους ηθοποιους θα συνεργαστουν για να παρουν το καλυτερο δυνατο αποτελεσμα, on a project basis. Κι αν η season παει καλα, θα τους ανανεωσουν την συμφωνια. Θυμιζω οτι στη Εγγλεζικη Independent Television απαγορευται η παραγωγη απο το ιδιο το καναλι, ωστε να αξιοποιειται το δυναμικο ολης της χωρας.
Δυστυχως –για τους μονιμους υπαλληλους της ΕΡΤ- η λυση ειναι πολυ απλη.
Τηλεοπτικος σταθμος σημαινει broadcasting, αρα ως μονιμοι μενουν μονον οσοι απασχολουνται με αυτο συν καμμια 30αρια παραγωγοι που να ψαχνουν για επιτυχημενο προγραμμα. (Εννοειται πως και οι παραγωγοι ειναι με συμβασεις ορισμενου χρονου που ανανεωνονται βασει συγκεκριμενων στοχων)
Ολοι οι αλλοι -αν πιστευουν πως ξερουν να φτιαχνουν καλη τηλεοραση-, να μαζευτουν σε ομαδες και να προτεινουν τις δικες τους ανεξαρτητες παραγωγες. Εαν ειναι καλοι οχι μονο θα επιβιωσουν, αλλα θα εχουν και ηθικη δικαιωση.
Ακομα, εαν το κρατος θελει να φτιαξει τις δικες του εταιριες παραγωγης (πχ για να περναει τις ειδησεις του, την αγροτικη πολιτικη του ή να κανει εκπαιδευτικη τηλεοραση) μπορει να τις χρηματοδοτησει και να τις οργανωσει με συγκεκριμενο αντικειμενο. Οπου πλεον θα ειναι ευκολο να κριθουν εαν πετυχαν ή οχι στους στοχους τους, χωρις να χανονται μεσα στον ωκεανο που λεγεται ΕΡΤ.
Δημοσίευση σχολίου