26.9.10

THE ERT PROJECT (2)


Η ΕΡΤ είναι σε κίνδυνο. Βρίσκεται ξανά στο επίκεντο της ιδιωτικής τηλεόρασης εξαιτίας του γεγονότος πως λαμβάνει σταθερά έσοδα 302 εκατ. ευρώ, χωρίς είναι η αλήθεια να είναι σε θέση να προσφέρει συνολικά ένα αξιόπιστο διαφορετικό πρόγραμμα που να δικαιλογεί αυτό το ποσό. Η κυβέρνηση δείχνει να έχει τοποθετήσει στο περιθώριο την κρατική τηλεόραση, αν αναλογιστεί κανείς ότι σχεδόν ένας χρόνος από τις εκλογές της 4ης Οκτωβρίου και ακόμη δεν κατάφερε να ορίσει το διευθύνοντα σύμβουλο, τον πρόεδρο και τα στελέχη που θα της ξαναδώσουν πνοή.

Το πιο ανησυχητικό είναι πως πολλοί πιστεύουν πως ο "βομβαρδισμός" του δημοσίου τομέα δεν τους αφορά, επειδή λαμβάνουν τα χρήματα του ανταποδοτικού από τους πολίτες και έτσι συνεχίζουν στο ίδιο μοτίβο, να βρίσκονται εκτός πραγματικότητας. Τα σχέδια για μείωση της εισφοράς κατά 50%, υπάρχουν και διοχευτεύονται και μόνο με επαναπροσδιορισμό της ταυτότητας της, αυτά τα χρήματα- άρα και οι θέσεις εργασίας- μπορούν να διασωθούν.


Αναπτύξαμε τις βασικές μας απόψεις για τους άξονες λειτουργίας της ΕΡΤ, στο κείμενο "The ERT project", τώρα όμως ήρθε η ώρα να εξειδικεύσουμε . Η κρατική ραδιοτηλεόραση καλείται σύντομα να απαντήσει στην ερώτηση "γιατί να πληρώνουμε την ΕΡΤ". Ήδη με διάφορους τρόπους, (αρθρογραφία, Facebook) γίνεται απόπειρα να δημιουργηθεί με όρους λαϊκισμού. μια τέτοια αντίδραση.

Η απάντηση είναι πως η ΕΡΤ, πρέπει να επιστρέψει στην παραγωγή. Να διαθέσει τα χρήματά της για σειρές μυθοπλασίας , τώρα που τις εγκαταλείπει η ιδιωτική τηλεόραση, δίνοντας δουλειά σε παραγωγούς, σκηνοθέτες, ηθοποιούς. Πρέπει να ενισχύσει τη στοχευμένη παραγωγή ντοκιμαντέρ, γύρω από θεματικούς άξονες και το κυριότερο να παράγει τηλεοπτικά προϊόντα και μεγάλες παραγωγές που μπορούν να είναι σημείο αναφοράς για όλους τους έλληνες, στη λογική που ακολουθούν το BBC, το National Geographic και το History Channel. Και σε ένα τέτοιο μεγάλο εγχείρημα η ΕΡΤ θα μπορεί να συνεργαστεί με την ιδιωτική τηλεόραση, όχι με όρους "φτωχού συγγενή". Όλα αυτά προυποθέτουν τη δημιουργία μιας εταιρείας παραγωγής τηλεοπτικών προγραμμάτων και την κατάργηση , των εξωτερικών αναθέσεων.

Το δεύτερο ερώτημα που θα πρέπει να απαντήσει η ΕΡΤ, είναι "που πάνε τα λεφτά". Η εκάστοτε διοίκηση της κρατικής ραδιοτηλεόρασης, διαχειρίζεται δημόσιο χρήμα και οφείλει να δίνει λογαριασμό. Δηλαδή πρέπει να δίνει αναλυτικό κοστολόγιο , συγκριτικούς πίνακες, προσδοκία εσόδων για κάθε πρόγραμμα που εγκρίνει. Για παράδειγμα πρέπει να δημοσιεύεται, όχι απλώς το τελικό κόστος μιας παραγωγής, αλλά αναλυτικά στοιχεία για το σκέλος της παραγωγής, της αμοιβής πχ του δημοσιογράφου ή του ηθοποιού, οι ασφαλιστικές εισφορές, το ΦΠΑ, η αιτιολογία επιλογής του συγκεκριμένου προγράμματος και η στόχευση του.

3 σχόλια:

ΑΤς είπε...

Πως μπορεις να προτεινεις...

"Όλα αυτά προυποθέτουν τη δημιουργία μιας εταιρείας παραγωγής τηλεοπτικών προγραμμάτων και την κατάργηση, των εξωτερικών αναθέσεων."

... οταν τα καναλια τα οποια χρησιμοποιεις σαν αναφορα (National Geographic & History Channel) δεν παραγουν εσωτερικα ουτε ενα καρε? Οσο για το BBC αναθετει το μεγαλυτερο μερος σε ανεξαρτητες εταιριες παραγωγης, ενω τις "εσωτερικες" παραγωγες τις κανει μεσω αυτονομων εταιριων ιδιοκτησιας του BBC.

Ας μην συγχεεται λοιπον το ποιος ειναι ο executive producer (δηλ. το επιβλεπον στελεχος του εκαστοτε καναλιου) και το ποια ανεξαρτητη εταιρια κανει την παραγωγη.

Βασίλης Κουφόπουλος είπε...

Η εμπειρία από τις εξωτερικές αναθέσεις είναι πικρή , ειδικά για προγράμματα που η ΕΡΤ, βάζει τα πάντα, εκτός από το μοντάζ, τον παρουσιαστή και το σκηνικό, Η κρατική ραδιοτηλεότηλεόραση διαθέτει την υποδομή και τα πρόσωπα να παράγει, εσωτερικά, πρόγραμμα. Είναι προφανές πως σε μεγάλα project , η ΕΡΤ, θα μπορεί να έχει εξωτερικούς συνεργάτες, με συγκεκριμένο ρόλο.

ATs είπε...

Η λεξη «πικρη» δεν νομιζω οτι μπορει να περιγραψει την παρανοια αυτης της διαστροφης που η ΕΡΤ ονομαζει «εξωτερικη» ή «μικτη» παραγωγη, για να δικαιολογησει εκατομμυρια αχρηστων επενδυσεων, υπο την εννοια οτι οποιος εχει Ferrari δεν σημαινει οτι ξερει και να οδηγει. Ο μοναδικος εξοπλισμος παραγωγης προγραμματος που θα επρεπε να δικαιολογει η ΕΡΤ ειναι μερικες τηλεορασεις και τα αντιστοιχα DVD players ωστε οι executive producers της, να βλεπουν την προοδο εργασιας των αναθεσεων τους.

Δεν καταλαβαινω γιατι η ΕΡΤ πρεπει να δοκιμασει ενα μοντελλο λειτουργιας το οποιο ειτε δεν λειτουργησε ποτε σε προηγμενες τηλεοπτικα χωρες ή ακομα κι εκει που την περασμενη 20ετια δοκιμαστηκε εγκαταλειφθηκε ως δυσκινητο, γραφειοκρατικο, αναποτελεσματικο, πανακριβο και τελικα ελαχιστα δημιουργικο.

Προφανως, δεν φταινε οι υπαλληλοι που τους βαλανε να τραβανε κουπι σε μια γαλερα για να κανει σκι ο εκατονταρχος, αλλα αν εχει νοημα μια θεωρητικη συζητηση για το μελλον της ΕΡΤ αυτη δεν πρεπει να περιλαμβανει την λογικη των εσωτερικων παραγωγων.